نوشته شده توسط : مطلب پروژه

.مقدمه

تشخیص احساسات یا Sentiment analysis شاخه ای از علوم کامپیوتر و پردازش زبان (NLP) است که سعی دارد ماشین و هوش مصنوعی را با احساس و عواطف انسانی آشنا سازد و تشخیص آنها از هم را میسر سازد .
تلفن همراهی را تصور کنید که بر اساس مکالمات شما با افراد تشخیص میدهد که امروز روز دشواری داشته اید و به طور خودکار تماس کسانی که سابقه ی بیشترین دعوا ی لفظی را دارند را بلاک میکند تا شما در آرامش باشید .
شبکه ی اجتماعی را تصور کنید که لحن و احساس شما را از آپدیت روزانه ی که پست کردید تشخیص میدهد و شما را با افرادی با حس مشابه در تماس قرار میدهد تا با هم بر سر مشکل مشترکتان (مثلا حقوق کم ) درد و دل کنید ! همچنین اگر شبکه ی اجتماعی دارای جامعه ی بزرگی باشد اطلاعات جمع آوری شده ی آن برای امور آماری – روان شناسی بی نظیر خواهند بود . مثلا روانشناسان میتوانند شروع یک اپیدمی افسردگی در یک منطقه ی خاص را تشخیص دهند . از آنجا که میزان جرم وقتی که مردم یک منطقه مشکلات روحی دارند بیشتر است پلیس نیز میتواند نیرو های خود را بر این اساس در جا های مختلف تقسیم کند .
تشخیص احساس در زمان حال بیشترین کاربرد را در سایت های عرضه انواع کالا ( مجازی یا حقیقی ) دارد . بسیار مهم است که مدیر سایت و شرکت عرضه کننده ی محصول بدانند کدام نقد و بررسی ها از یک محصول مثبت هستند و کدام منفی و اینکه شدت منفی یا مثبت بودن چقدر است . کاربر از محصول کمی ناراضی است یا شدیدا ؟ شرکت های بزرگی همچون Amazon و Google و Ebay از SA برای بررسی نظرات کاربران استفاده میکنند . این شاخه از SA را Opinion mining میگویند .
تشخیص احساس ماشین های فعلی را یک نسل به جلو رانده و باور عمومی بر بی احساس بودن ماشین ها را کمرنگ تر میسازد . در پی آن باعث آسان تر شدن بسیاری از جهات زندگی انسان نیز خواهد شد .
۱٫۱شرح مساله

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com


در این پروژه قصد داریم به کمک SA برنامه ای بنویسیم که حالت روحی نویسنده ی یک حساب سایت Twitter را بررسی و تشخیص دهد . برای ساده تر شدن مساله کمیت “حالت روحی” را یک کمیت بولین در نظر میگیریم به این شکل که شخص میتواند خوشحال – ناراحت – خنثی باشد .
در صورت امکان سعی خواهد شد که حالت های پیچیده تر روحی مثل استرس و آرام بودن (Contentsity and stress ) را نیز شناسایی کنیم .
در انتها اطلاعات را بر روی نموداری بر حسب زمان/احساس نمایش میدهیم که نشان دهنده ی حالت روحی فرد در گذر زمان خواهد بود .
هدف ما در این مساله رسیدن به دقت بالای ۷۰ درصد است . دلیل آن اینست که طبق گزارش ها و تحقیقات متعدد دقت انسان در تشخیص حالت احساسی با در دست داشتن تنها متن ، در حدود ۷۰ درصد است [۲۰] .
۲٫۱چالش ها

در پیاده سازی SA برای یک نوشتار همیشه چالش های زیادی را پیش روی داریم :

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com


    کاربر به طور مستقیم احساس خود را بروز نمیدهد و ممکن است به شیوه های متعدد ( افعال یا صفات منفی ) نظر خود را بروز دهد . جملات پیاپی ممکن است معنی هم را تکمیل کنند .
    امروز حالم به هیچ وجه خوب نبود
    یا
    اگر فکر میکنید حالم خوبه در اشتباهید
    کاربر ممکن است از کنایه – طعنه – شوخی استفاده کند . هر کدام از این موارد در ساختار جمله مفهومی کاملا متفاوت با مفهوم واقعی دارند .
    امروز همونقدر خوشحال بودم که یه بره تو سلاخ خونه خوشحاله !
    این کامپیوتر کاربردش در حد یه پاره آجر هم نیست
    کاربران معمولا از ساختار های جمله ای پیچیده ای استفاده میکنند که به دلیل رسمی نبودن الزاما در چهارچوب کلی ساختار زبان قرار نمیگیرند .
    بنا به دلایل فوق بررسی تنها لغت به لغت (Lexical) میتواند باعث ایجاد نتایج غلط شود .

هیچ کدام از این چالش ها تا به کنون در ضمینه ی NLP به کلی حل نشده اند .
۲٫ کار های مرتبط

در ضمینه ی Sentiment analysis که ازین به بعد آن را به اختصار SA می نامیم تا به کنون روش های مختلفی پیشنهاد شده . درادامه به بررسی تعدادی از کارهای انجام شده میپردازیم . هر روش به مقاله مربوط ارجا داده شده است .

09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com
09367292276
09367292276
azsoftir@gmail.com
azsoftir.com


ٍشکلک ها ! [۱] ساده ترین روش تشخیص حالت یک نویسنده مشاهده ی شکلک ها یا Emoticons ای هست که او در متن به کار برده . با این شکلک های بسیار ساده میتوان مفاهیم احساسی پیچیده ای را انتقال داد .
مثلا :
حالم خوب است :))
مفهوم بسیار ساده ای دارد . در حالی که :
حالم خوب است





:: موضوعات مرتبط: newdatamining1 , ,
:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 مرداد 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: